Copyright © Cerita Tentang Kami
Design by Dzignine
Thursday, July 14, 2011

TERSENTUH

DENGAN KATA-KATA ANAK BUJANG...

Satu malam balik daripada kelas mengaji...
Anak bujang saya tiba2 cakap cam nie...

"Mama.....kalo mama dah pencen, bole la abg blk umah lepas skolah agama...tk yah gi umah Mak Som kan..."


Alahai anak mama...agaknya dia memang mengharap mama dia boleh uruskan sume aktiviti harian & persekolahan dia...tak payah nak rushing buat sume benda sdiri...

Pagi2 naik beskal gi skolah agama, dekat ngn umah...also dekat jugak dgn umah Mak Som ~~transit~~...
Beg & sume kelengkapan skolah, mama akan hantar ke rumah Mak Som sebelum gi keje....
Kol 10.50am, sesi skolah agama tamat....dia akan mengayuh basikal ke rumah Mak Som....
Makan, mandi & bersiap untuk ke sekolah rendah...
Kol 12pm, acik Shah ~~van~~ sampai....
Naik van ke sekolah dgn beberapa org kawannya...
Kol 6.30pm, abis sesi sekolah rendah....
Rushing lak cari acik Shah untuk naik van & balik ke rumah Mak Som...
Memang selalunya, jln kuar masuk skolah akan jammed...
Makanya, sampai kt umah Mak Som dalam kol 7.20pm....
Rushing nak gi ngaji lak...
Nasib baik dekat je ngn umah Mak Som...
Kadang2 dia salin baju jer...tak mandi pun...alasan yg selalu di dengar, 
"Tak sempat nak mandi...dh maghrib...org sume dah gi ngaji..nnt abang kena ngaji last..."
Kol 8.30pm, mama akan amik sume beg2 & balik umah...
Anak bujang, kayuh basikal.....

Dah sampai umah, terus mama paksa soh makan...
Siap makan, mama paksa lak tgk buku....
Then, dapat tgk tv 1/2 jam...
Kol 11pm, mama paksa tido lak....
~~Esok nak skolah~~

Ohhh...pack nyer aktiviti abang...
Mesti penat gila....kena bersiap sdiri..mandi, pakai baju, makan...
Sume dibuat dengan pantas sbb mama dah pesan, jgn lengah2...
Lepas abis skolah agama, jgn nak ronda2 dah...blk umah Mak Som terus...

Siannya abang...kalo la mama ada pilihan untuk jaga sume keperluan & aktiviti abang,
Tak de la abang penat sgt yer...
tak de la nak naik van seawal kol 12pm....padahal masuk kelas kol 1.10pm...
Sempat agaknya abang nak dinner dulu sblm gi ngaji....
Sempat agaknya abang nak sembang2 ngan mama sblm gi skolah rendah...
Tak de cam skang nie.....tak sempat nak sembang ngn mama...sume benda rushing jer....
Yang selalu mama ckp...
Pagi : "Abg, cepat siap...nak gi skolah dah..nnt lewat, loceng bunyi...."
Malam : "Cepat2 makan....nnt nak baca buku pulak...ada keje skolah tak...."
Dah abis keje skolah : "Dah2...naik tido....esok liat lak nk bgn...."
Tu jer....hari2 rutin yang sama....


** MUHAMMAD NAZRUL HAQIM B MOHD YUSOF **

Maafkan mama yer...
Mama kena kuar gi keje...
Nak cari duit untuk keperluan abang jugak...
Mama pun tengah carik peluang....
Supaya mama bole jaga sume keperluan abang 24/7.....
Sabar ye.....


3 comments:

Ain says:
at: July 14, 2011 at 3:33 PM said...

Sedihnya baca entry ni.. Ain doakan moga cita-cita Nor untuk tambah income keluarga menjadi kenyataan..dan maybe blh berhenti kerja dan luangkan lbh masa utk anak2..

deqlis says:
at: July 15, 2011 at 5:03 PM said...

sedih bca..moga kak Nurie dpt tambah income Amin..dan Jom join GA Deqlis.. Timaceh

LinChan says:
at: July 25, 2011 at 9:09 AM said...

Sedihnye baca.. Bijak anak request camtu kan.