Copyright © Cerita Tentang Kami
Design by Dzignine
Wednesday, February 23, 2011

Cik Kiah bergosip...

Pada suatu hari...

Lokasi : Butik DAUN, Warta.

Ahli rombongan :
1. Cik Kiah Pekasam
2. Cik Pah Bedah
3. Cik Timah lenggang

Situasi :
Sambil membelek baju kurung pesak gantung berharga RM299 selepas diskaun 70%

Cik Pah Bedah : Cantiknya baju nie wallaweh!!!

Cik Timah Lenggang : Haah lah Pah oii...hat nie kalau hang pakai sat lg, laki hang puji2 melangit la...mau dia jeles kt hang la...

Cik Kiah Pekasam : Aper lagi nye Cik Pah wei...amik je la...dh less 70% tu..mana nak dpt lg...kain sedap..potongan cantik...kena la ngan kulit kau yang putih melepak tuh..

Cik Pah Bedah : Haaa..tu tgh pk la tu...cukup tak duit dok dlm purse nie...
Esok2 kalo aku amik baju nie, mau tk payah lunch 2 minggu...
sambil membelek duit dlm purse.....

Cik Pah Bedah dok fikir jap, cukup tak duit nak bli baju tu...dapat gaji dh nie..tp nk setel hutang & benda2 wajib bayar....gaji dok ada RM 2000

1. Yuran tadika anak + taska ( 2 org ) = RM 440
2. Yuran sekolah agama + transit + ngaji = RM 250
3. Bil2 air, api = RM 100
4. Bil HP = RM 100
5. Bil Internet = RM 68
6. Bil Astro = RM 68
7. PTPTN = RM 200
8. Hulur kt Mak = RM 300
9. Belanja skolah anak = RM 4 x 24 hari = RM 96
10. Duit kutu = RM 100

Total sume = RM 1722
Baki nak belanja kt keje = RM 2000 - RM 1722 = RM 278

Cik Kiah Pekasam : Apsal ko lak nak kena byr sume bil2 ngan anak2..biar le laki ko byr...

Cik Pah Bedah : Gaji laki aku RM 3000 je...umah + kereta + kad kredit dia yang bayar...Umah jer dh RM 1200, Keta RM 800, Kad kredit tu pun byr mimimum jer...rm100...hat lebih tu la wat belanja dapur..aku kena la tolong byr bil...tak kan ko tak tau...

Kawan2,
Jom kita kira berapa kos perbelanjaan Cik Pah Bedah sekeluarga....
Total yg di bayar Cik Pah Bedah : RM 1722
Total yg di bayar oleh Suami : RM 1200 + RM 800 + RM 100 = RM 2100
Baki gaji Suami : RM 3000 - RM 2100 = RM 900

Belum lg nak isi minyak keta, bli barang dapur, bli susu & pampers anak...
Tapi apa yang dorang buat utk ubah kehidupan tu??
Tindakan perlu diambil oleh Cik Pah Bedah & suami...anak makin besar...perbelanjaan akan makin bertambah..setiap thn, gaji cuma naik beberapa persen...saving tak der...

Kawan2,
nasib kita takkan berubah, kalo bukan kita sendiri yang ubah...
jangan cuba cari macam2 alasan untuk berjaya...
Orang berjaya, adalah orang yang NAK BERJAYA...

SERTAI CIK NURIE..MARI KITA SAMA-SAMA MENGUBAH NASIB KITA....FOKUS DENGAN APA YANG KITA NAK....

Do Contact Me : 013-378 4050




3 comments:

Ain says:
at: February 24, 2011 at 11:44 AM said...

Hukhuk.. Itula nasib penghuni warga kota.. belum dapat gaji dah berderet2 hutang dan segala bil dok tunggu nak bayar, kadang2 rasa macam takder motivasi nak g kerja, sebab dah tahu hujung bulan mmg takder duit utk shopping waima baju T-shirt harga RM29.90 pun.. Uwaaaa.. sedih..

Tapi.. sekarang tak lagi, alhamdulillah.. Nor pun InsyaAllah tak lama lagi, Anda2 kat luar sana taknak ker???

ansuh says:
at: February 24, 2011 at 11:56 AM said...
This comment has been removed by the author.
nurie says:
at: February 24, 2011 at 12:35 PM said...

ye btol...nk bli tudung awning RM10 pun teragak2 jer....pk duit dlm purse cukup ke tak..sungguh tensen..